۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۶

ذوب یخ های قطبی سریعتر از پیش بینی هاست


گروهی از پژوهشگران آمریکایی می گویند یخ های قطب شمال با سرعتی بیش از آنچه توسط مدل های کامپیوتری از تغییرات جوی پیش بینی شده ذوب می شود.
براساس این مطالعه، از سال 1979 به این سو یخ های تابستانی قطب شمال هر دهه حدود 9 درصد کمتر از دهه پیش از آن بوده است در حالی که براساس مدل های رایانه ای به طور میانگین هر دهه باید تنها نیمی از این یخ ها از دست می رفت.
دانشمندان همچنین اشاره می کنند که پیش بینی های "هیات میان-دولتی بررسی تغییرات جوی" (آی پی سی سی) ممکن است بیش از حد محتاطانه باشد.
تازه ترین ملاحظات تلویحا دال بر آن است که تابستان های قطب شمال می تواند تا اواسط قرن جاری به کلی عاری از یخ شود.
تد اسکامبوس از "مرکز ملی داده های برف و یخ" در دانشگاه کلورادو گفت: "در مقطعی در نیمه دوم قرن جاری اتفاق خواهد افتاد."
"برخی مدل های کامپیوتری دوره های حساسیت شدید را که در آنها سیستم یخ های قطب شمال ناگهان فرومی پاشد آشکار می کند و این رویه ممکن است کمی زودتر اتفاق بیافتد؛ این بهترین حدس ما است اما اینکه دقیقا چه زمانی، نمی شود به راحتی گفت."
دکتر اسکامبوس یکی از نویسندگان تازه ترین مطالعه در این زمینه است که در نشریه "نامه های پژوهش های زمین شناسی" با همکاری دیگر دانشمندان موسسه ملی داده های برف و یخ و مرکز ملی تحقیقات اتمسفری که آن نیز در شهر بولدر ایالت کلورادو قرار دارد چاپ شده است.
این محققان همچنین تخمین می زنند که حداقل در حدود نیمی از افزایش دمای مشاهده شده از 1979 به این سو ناشی از تصاعد گازهای گلخانه ای در اثر فعالیت های انسانی بوده است.
اندازه گیری هایی از یک صد سال قبل در مورد ابعاد یخ های قطب شمال وجود دارد اما تصور می شود مطالعات ماهواره ای از 1979 به این سو دقیق ترین مجموعه داده ها را فراهم کند.
تحقیقات تازه با تحلیل دو دوره یکی از 1953 تا 2006 و دیگر از 1979 تا 2006 انجام شده است.
رکوردها نشان دهنده آب رفتن یخ های تابستانی در دوره طولانی تر (2006-1953) به اندازه هفت و هشت دهم درصد در هر یک دهه است.
اما دوره کوتاهتر یعنی از 1979 تا 2006 این میزان به نه و یک دهم افزایش یافته است
.

هیچ نظری موجود نیست: