۱۳ آذر ۱۳۸۸

دره


دره، یک گودی یا سطحی گود شده از زمین است که از سوی کوهستان ها و یا تپه ها محدود می شود، دره را نیز خط القعر طبیعی در سطح زمین می توان گفت که به سمت یک جویبار، دریاچه و یا اقیانوس شیب می یابد. دره ها بوسیله ی آب و یافرسایش یخچالی تشکیل می شوند. دره ها در میان دشت ها، تپه ها و کوهستان ها توسعه می یابند.

رودخانه ها و جویبارها از طریق دره ها جریان می یابند که در حقیقت مناطق داخلی یک سرزمین را به اقیانوسی زهکشی می کنند. در کف بسیاری از دره ها خاک حاصلخیز وجود دارد که سازنده ی کشتزارهای بسیار خوب محسوب می شود. اغلب دره ها در سرزمین های خشک بوسیله ی آب های جاری جویبارها و رودخانه ها تشکیل شده اند.

کف دره را بستر آن می گویند. اغلب بستر رودخانه ها به سمت پایین شیب دارند. دره های کوهستانی معمولاً دارای بسترهای باریک می باشند. بخشی از بستر واقع در طول ساحل رودخانه را دشت سیلابی می گویند. دو سمت دره را نیز دیوارهای دره یا سراشیب های دره می نامند. دیوار دره، شیب دامنه ی یک جویبار یا دره ی یخچالی است. باران ، شبنم، باد و اتمسفر موادی را از این دامنه ها سست می کنند، و به داخل جویبار می ریزند. این مواد توسط رودخانه ها و جویبارها به نواحی پایین دست حمل می گردند.

شکل دره بستگی به میزان گود شدگی و عرضی دارد که در آن حرکت می کند.... ادامه دارد..


هیچ نظری موجود نیست: