۵ دی ۱۳۸۷

قاره آفريقا

وسعت: 30065000 كيلومتر مربع

خط ساحلي: 30539 كيلومتر

جمعيت در سال 2006: 877500000 نفر

africa2

 

اولين قاره ي بزرگ از هفت قاره ي كره ي زمين محسوب مي شود و 23 درصد از خشكي هاي جهان را، همچنين 13 درصد جمعيت جهان را شامل مي گردد.

آفريقا از اطراف با اقيانوس اطلس در غرب، اقيانوس هند و درياي سرخ در شرق؛ و درياي مديترانه در شمال محدود مي شود. در گوشه ي شمال شرقي اين قاره، آفريقا بوسيله ي شبه جزيره ي سينا با آسيا متصل مي شود.

آفريقا از تنوع و گوناگوني زيادي برخوردار است. اگر به اين قاره سفر كنيد، از جنگل هاي سبز و شاداب و دشت هاي وسيع و خرم و حيرت انگيزي عبور خواهيد كرد. همچنين از بيابان هاي برهنه و خالي از هر گونه پوشش گياهي مي گذريد و كوهستان هاي مرتفعي را بالا خواهيد رفت.

در عبور از اين قاره نيز برخي از نيرومندترين رودخانه هاي زمين را پشت سر خواهيد گذارد. مردم گوناگون با گستره اي از فرهنگ ها و سوابقشان را ملاقات مي كنيد و صدها زبان مختلف را در اين قاره مي شنويد.

شما در سفر به اين قاره از دهكده هاي كوچكي عبور خواهيد نمود كه زندگي و حيات روزانه اشان مشابه آنچه كه صدها سال چنين شيوه اي از زندگي را داشته اند، همچنان يكنواخت باقي مانده است؛ بعلاوه شهرهايي با آسمان خراش ها، اقتصاد مدرن و تركيبي از نفوذ فرهنگي بين المللي در اين قاره پراكنده و پخش شده اند.

آفريقا، زادگاه نسل انسان است. اينجا، انسان هاي اوليه بين 8 تا 5 ميليون سال پيش شروع به رشد و نمو كرده اند. اما انسان جديد بين 130 هزار تا 90 هزار سال پيش رشد خود را آغاز نمود و پس از آن به خارج از آفريقا پا گذارد و گسترش يافت.

مصر باستان، يكي از اولين تمدن هاي بزرگ جهان بوده است كه در شمال شرق آفريقا و بيش از 50هزار سال پيش بوجود آمده است.

53كشور مختلف در قاره ي آفريقا وجود دارد؛ در اين بين 47كشور به صورت سرزمين اصلي بوده و به دريا راه دارند. و 6كشور ديگر به شكل جزيره در احاطه ي كشور هاي ديگر واقع شده اند.

اين قاره در طول خطي واقع در صحرا كه بزرگ ترين بيابان جهان است، به دو بخش تقسيم مي شود. اين تقسيم به صورت نوار پهني سراسر نيمه ي شمالي آفريقا را دربر مي گيرد. بر اين اساس كشور هاي شمالي صحرا، آفريقاي شمالي را تشكيل مي دهند؛ در حالي كه بخش جنوبي صحرا به عنوان آفريقاي جنوب صحرا يا آفريقاي سياه پوستان شهرت مي يابد. البته اين اسم خيلي مفيد و زيبنده نيست چرا كه از گوناگوني نژادي داخل اين قاره گرفته شده است.

چهره هاي سطحي آفريقا

به طور كلي آفريقا شامل يك سري فلات هاي يكنواخت و پهن است كه در سطوح مختلف اتفاق مي افتد، همچنين شكستگي با معدود كوهستان ها، دره ها يا شكاف هاي عميقي در شرق آفريقا.

با متوسط ارتفاع تقريباً 650 متر بالاتر از سطح دريا، اين قاره در مقايسه با ديگر قاره ها سرزميني مرتفع و بلند مي باشد. بخش جنوبي و شرقي آن كه اغلب افريقاي مرتفع خوانده مي شود؛ اصولاً فلاتي بلند است كه ارتفاعاتي بين 1000تا 2000متر بالا تر از سطح دريا دارد.

هیچ نظری موجود نیست: